JARMO ASPIN KÄTINÖITÄ

JARMO ASPIN KÄTINÖITÄ
Tuvassa

Hae tästä blogista

torstai 28. tammikuuta 2010

keskiviikko 27. tammikuuta 2010

SUOMEN SOSIAALI- JA TERVEYSHOITO EU:n KYNSISSÄ

Suomen sosiaali- ja terveydenhoitoa viedään, kuin sitä kuuluisaa pässiä liekassa. Alueellisia yhteenliittymiä perustetaan kovalla kiireellä ympäri maata. Ja nimenomaan kiireellä ja hutiloimalla. Ei siinä menossa tavikset pysy alkuunkaan mukana. Pikkukunnissa vaan päitä pyöritellään ja ihmetyksen monttu on auki, että mihis se terveyskeskus, Kela tahi muut kunnalliset- ja valtiolliset palvelut oikein katosivat. Vielä äskenhän ne olivat tässä...
Mainio -liikelaitoksen (Mikkeli) perustaminen etenee kaikessa vauhkomaisuudessaan juuri näin. Mikkelin ja 8 kunnan tulee antaa sitovat päätöksensä helmikuun 2010 loppuun mennessä. 01.01.2011 aloittaa toimintansa Mainio -liikelaitos, halusimme sitä tai emme. Näin isot pojat ovat jo päättäneet omaa parastaan "ymmärtämättömien" kuntien ja kuntalaisten "parhaaksi". Nyt en tarkoita missään nimessä edes mikkeliläisiä virkamiehiä- ja poliittisia päättäjiä. Hekin ovat pikkunappuloita tässä pelissä.
Eihän Mainio -liikelaitos ole mitenkään ainutkertainen Suomessa. Ensin ehtivät mm. Helli Keski-Karjalassa ja Oiva Hollolan- ja lähikuntien alueella. Hellin perustamista ja käynnistämistä seurasin ihan aitiopaikalta Kesälahdella. Käynnistivät sen 01.01.2009. Nyt tyhjenevään terveys-
keskukseen suunnitellaan vanhusten hoivakotia. Lääkäriin pääset yksityiselle, jos tuuri käy...
Kesälahti maksoi Hellille viime vuoden lopulla 500.000 euroa ylimääräistä. Nyt tammikuussa 2010 tuli Helliltä ilmoituksena, että näiden neljän jäsenkunnan tulee maksaa viimevuodelle vielä 1,3 miljoonaa euroa lisää, jotta turvattaisiin Hellin jatko. Hollolassa Oivaan sikäläiset jäsenkunnat joutuivat maksamaan 15.03.2008 (perustettiin 10.01.2007) n. 1,8 miljoonaa euroa. Ainakin Asikkala on halunnut kiihkeästi ulos koko systeemistä, mutta huonolla menestyksellä. Asikkalahan ei tajua liittyä Suur-Lahteenkaan muuten kuin Ällikkämies Soininvaaran "ystävällisellä ohjauksella". Hyvä Asikkala!
Jos sinulla on nyt hyvä olo, niin älähän huoli, seuraavaa lukiessasi se menee kyllä ohi.
Suomen kunnilla on velkaa n. 9 mrd euroa, josta 2 mrd ulkomaalaista etenkin Euroopan Investointipankille ja Deutsche Bankille. Islannissa koettiin karvaasti, mitä pienelle tapahtuu, kun isot markkinavoimat alkavat jyllätä. Siinä meni monelta islantilaiselta turska väärään kurkkuun!
Suomalaisten kuntien velkojen osalta on vielä todettava se tosiasia, että ennen ns. pitkäaikainen laina kunnille oli 10-15 vuotta. Nyt se on 3-5 v. Revi siitä. Ja köyhä kuntahan saa palveluita vaan rahalla. Kylmä totuushan on, että ns. Identiteettikunta on sellainen, että siltä on palvelut riisuttu ja sille jää vain maksajan rooli. Kesälahti maksaa Helli -liikelaitokselle n. 80 % budjetistaan. Sama on käymässä esim. Pertunmaalle, Mäntyharjulle jne. liikelaitos Mainion kanssa. Näin teflonmaisesti tavikset opetetaan elämään EU -Suomessa (vähän kuin Neuvosto-Eesti...).
Kunnallisten liikelaitosten (mm. Mainio) osalta täytyy kyllä esiintuoda eräs tärkeä seikka. Liikelaitos ei maksa veroja, joten se ei voi toimia kilpailutilanteessa markkinoilla. Tämän estävät mm. kilpailunrajoittamislaki sekä 4/2009 voimaan astunut konsernilaki (ei ihme, että Mainio -liikelaitoksen osalta on kilpailuttaminen kielletty!!!). Liikelaitos ei myöskään saa puuttua sosiaali- ja terveyspolitiikkaan (uskoo ken haluaa. En usko). Lisäksi kunnallisen liikelaitoksen tulos lisätään kunnan tilinpäätöksessä kunnan omaan tilinpäätökseen. Mahtaa Mikkelissä olla suut viipurinrinkelillä. Annas olla, kun saadaan kaikkien 9 kunnan kaikki sote -tulot kierrätettyä Mikkelin "kustannuspaikan" kirjanpidon kautta. Voi sitä riemua ja valtionosuuksien mättöä! Ihan vaan Mikkelille...
Mistäs sitten koko riemukas sote -palveluiden aloittaminen on sitten saanut alkunsa??? Minäpä valaisen hieman. Suomen sisäministeriö oli 1990 -luvun alussa tienristeyksessä. EU:iin 1995 halajava Suomi joutui antamaan Brysseliin takuut siitä, että homma pelittää. Yksi iso asia oli n. EU-sopeutuslaki. Sisäasiainministeriö käsitteli asiaa 1992. Teflonien teflon Mauri Pekkarinen (Kesk.) esitteli sopeutuslain EY-ministereille 17.01.1993. Suomeen luotiin tuolloin Aluejakojärjestelmä, joka tunnetaan myöskin nimellä NUTS-jako. Eihän tavisten tarvitse tietää, mitä todella ajetaan takaa, vai mitä?
Meillä on nyt menossa NUTS III (Paras -hanke/laki 1), joka on EU:lle sovitusti oltava tehty Suomessa vuoden 2012 loppuun mennessä. Se tarkoittaa sitä, että ensin muodostetaan 88 pientalousaluetta (esim. Heinola, Sysmä, Hartola kimppaan). Näiden tehtävänä on turvata peruspalvelut. 01.01.2013 alkaa sitten seuraava vaihe eli NUTS II (Paras -hanke/laki 2) joka kestää vuoden 2016 loppuun. Tänä aikana Suomeen muodostetaan 19 maakuntaa. Nimi tosin tulnee olemaan eri. "Sattumalta" vanhat maakuntarajat sopivat pääosin tarkoitukseen. Kolmas vaihe onkin jo sitten hurjempaa kuultavaa. Uskokaa tai älkää. NUTS I (tuleva Paras -hanke/
laki 3) tarkoittaa sitä, että Suomeen jää 5 (lue ääneen: viisi) lääniä, joihin keskitetään sosiaali- ja terveyshuolto, hallinto ja poliittiset alueelliset päätökset. Kepun johdolla nykyisen Hallituksen tehtävänä on ollut aloittaa tämä EU:n vaatima muutosprosessi ja Sinä, juuri Sinä olet ollut vaikuttamassa myös tähän. Housut on jo kintuissa.
Kuntataloudet on saatettu jo kestämättömään tilaan vai onko joku vielä sitä mieltä, että kunnat täysin vapaaehtoisesti liittyisivät yhteen? Suurkunnista ei ole juurikaan apua kuntalaisten peruspalveluiden takaamiseen. Totuus on, että kyseessä on päätöksenteon siirtäminen perinteisen kuntademokratian ulottumatomiin. Miltä kuulostaa heinolalaisista muutaman edustajan paikka Suur-Lahden valtuustossa???
Entä mitä hemmettiä on kuntien alijäämäisten talouksien takana? Mitä hyötyä on liittää tälläkin alueella alijäämäisiä kuntia, sillä tällaisilla kuntaliitoksilla ei talous ainakaan parane.
Totuus lienee taviksille liian kova purtavaksi, miettivät maamme päättäjät. Minäpä yritän kertoa sen kansankielellä. Kutsutaan sitä vaikkapa hämy-kieleksi.
Kuntapalvelut siirtyvät kovalla vauhdilla ulkomaalaisten sijoittajien rahastuksen piiriin esim.MedOne, PWC, joka konsultoi Mainiota jne.). Selvää on, että palveluiden laskut kohoavat. Pitäkää ihmiset edes yksi bisneksen perusperiaate mielessänne: sijoittajat vaativat vähintään 10 % voittoa sijoitetulle pääomalle eli rahoilleen. Pankit eivät tähän pysty, kunnat ja sen kautta kansalaiset näköjään pystyvät. Vaikka sitten sieltä syvältä repien...
Mikä se sellainen Elinkaarimalli sitten on? Sitähän käytetään poliittisessa kapulakielessa tuon tuosta. Se tunnetaan myös nimellä PPP eli Public Private Partnership lontooksi. Se on keino kuntien kytkemiseksi ulkomaalaisen rahavallan liekaan ja jatkossa ikeen alle. Kuntienhan pitää järjestää lakisääteiset sote -palvelut. PPP iskee juuri tähän rakoon. Suomessa on rakenteilla useitakin sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksia yksityisellä ulkomaalaisella rahoituksella. Nykyisiä Suomen päättäjiä ei näy todellakaan kiinnostavan, miltä asia tulevat näyttämään muutaman kymmenen vuoden päästä. Kuntienhan tulee nykyisten sopimusten mukaan lunastaa nämä yksityisrahoitteiset kiinteistöt silloin itselleen. Millähän rahalla, kysyn minä.
Toivottavasti Mikkelin ympäristökuntien teryleenituvilla osataan edes hieman varautua tulevaan. Toivossa on sentään miellyttävämpi olla kuin Yrjössä...

tiistai 26. tammikuuta 2010

MIKKELIIN "MAINIO -LIIKELAITOS"

Kyllä on Mikkelissä asiat "Mainiosti". Perusteilla on Mikkelin seudun sosiaali- ja terveystoimen yhteenliittymä. Ja oikein liikelaitos, joka perustetaan ihan Mikkelin omaan organisaatioon! Ei se taviskansa ymmärrä, mihin ollaan menossa. Että oikein uusi organisaatio entisen yhteyteen... Ja säästöjähän tulee kaikkien laskelmien mukaan niin hirveästi, ettei oikein tiedä, mihin niitä sijoittaisi. Liikelaitoksenhan pitää tuottaa voittoa omistajilleen.
Ovatkohan ympäristökuntien virkamiehet ja päättäjät nyt oikein hereillä? Tuskin ymmärtävät tilannetta. Ja ne jotka ymmärtävät, antavat juuri sellaisia teflonlausuntoja kuin Pertunmaan johtava lääkäri Hans Gärdström (IH 23.01.2010). Alueen kuntien (Mikkeli, Hirvensalmi, Juva, Pertunmaa, Mäntyharju, Puumala, Ristiina, Suomenniemi) on annettava lausuntonsa perustamissuunnitelmasta helmikuun loppuun 2010 mennessä. Silloin kunnat joko hyväksyvät tai hylkäävät suunnitelman. Siis teoriassa. Jos hylkää, niin johan kahahtaa alueelle Suomen Hallituksen juoksupoika ja tekee selväksi, mitä Paras-laki 1 oikein tarkoittaa. Siis vähintään 20.000 asukkaan liitoksia. Gärdströmin mukaan kunnat määrittelevät palvelujen perustason. Siis vuosittain. Enemmän palveluita, enemmän hintaa. Kätevää. Ja sitten toimivia rakenteita ei muka muuteta. Ja Pertunmaalla on siis hänen mukaansa jatkossakin SUUNNILLEEN samat palvelut kuin nytkin. Haloo!! Kaikkien näiden ympäristökuntien kaikki sosiaali- ja terveydenhoidon työntekijät siirtyvät Mainion alaisuuteen (kaikkiaan n.2030 hlöä, Pertunmaalta n. 65, joista lastenhoidosta 15). Lakisääteisesti Mainiolla on 5 vuoden työllistämisvelvoite. Jos työntekijä ei suostu työskentelemään siellä, mihin hänet määrätään, työsuhde katkeaa välittömästi. Keski-Karjalassa tämä aiheutti sen, että miltei kaikki sosiaali- ja terveyspuolella työskentelevät joutuvat reissaamaan pitkin "lääniä" ja kulut ei kun kasvavat. Iso osa työajasta kuluu autossa ja päivärahat juoksevat. Helli ei saa lääkäreitä muualta kuin MedOnen lääkärivuokraamosta. Helli -liikelaitos on toiminut Keski-Karjalassa Kiteen kaupungin organisaatiossa 01.01.2009 lähtien ja Hollolassa Oiva -liikelaitos 2007 alusta. Oivan 2008 budjetti luisui käsistä jo 15.03.2008, jolloin kuntien piti pumpata siihen  rahaa 1,8 miljoonaa euroa. Kesälahti pumppasi Helli -liikelaitokseen 2009 lopulla ensin 500.000 euroa ja juurikin (2010 alussa) Helli ilmoitti, että se tarvitsee kunnilta 1,3 miljoonaa lisää rahaa pystyäkseen toimimaan. Kesälahdelta lähti vuoden "jäsenyyden" aikana myös työkkäri, Kela ja terveyskeskus, josta nyt puuhataan vauhdilla vanhusten hoitoyksikköä. Nythän Kesälahti on joutunut lähettämään vanhuksiaan Tohmajärvelle ja Rääkkylään. Kätevää. Helli -liikelaitoksen johtajana on muuten Airi Turunen - Kesälahden kunnanjohtajan vaimo...
Uskokaa Pertunmaalaiset: ei Teille jää omia lääkäreitä. Hanskin siirtyy Mainion johtopuolelle. Katsokaa vaan.
Perustettavaan Yhteislautakuntaan tulee Mikkelistä 2 edustajaa ja kun katsotte Mikkelin kaupungin netti-
sivuilta Sosiaali- ja terveystoimen Mainiot sivut, niin teillekin ehkä valkenee, mitä tuleman pitää. Organisaatio-
kaaviossa ylinpänä päättävänä elimenä on Mikkelin kaupunginhallitus. Sen alaisuuteen tulee "Hallintokeskus", jossa on johtaja + 4 asiantuntijaa. Näiden alla on Perusturvalautakunta, joka sopii Mainio -liikelaitoksen kanssa toiminnasta ja sen laajuudesta (keskittämisestä). Niin ja ne kunnathan tekevät palvelusopimuksensa nimenomaan Perusturvalautakunnan kanssa, joka siis laskuttaa kuntia ja sitä laskuttaa kaksi kertaa kuussa Mainio -liikelaitos. Tosi nerokasta! Säästetään nyt sitten koko porukalla! Rakennetaan organisaatiot organisaation sisään ja säästetään - vai miten se nyt olikaan... Sisäinen laskutus on sellainen asia, jota bisnesmaailmassa isot konsernit nykyään välttävät kuin ruttoa. Tarkoitan sitä, kun kustannuksia "vyörytetään" organisaatiossa alaspäin. Ja mahtaa Mikkelissä olla budjetintekijöillä hauskaa: kaikkien ympäristökuntien sosiaali- ja terveyspalvelumaksut kertyvät Mikkeliin. Näyttää tosi hyvältä kirjanpidossa. Ja vielä kertautuneena. Pienten kuntien vuosibudjetista sotekulut vievät 70-80 % - niin kuin Kesälahdellakin.
Ja sitten vielä suoraan Mikkelin kaupungin sivuilta: Seutujärjestelmän piiriin siirtyvät toiminnot ovat mm. seuraavat - 1. säilyy yhtenä kokonaisuutena, 2. tämä merkitsee sitä, että kuntien nykyisistä toiminnoista kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät seudullisesti järjestetäviksi ja tuotettavaksi, 3. liikelaitoksen toiminta on kunnallista yhteistoimintaa, jonka piiriin kuuluvia palveluita EI kilpailuteta!!!! Lukekaa sieltä itse.
Konsulttina Keski-Karjalassa hääräsi ja häärää amerikkalainen tilintarkastusjätti PWC (PriceWaterhouse-
Cooper). Sama lienee Mainiossa, veikkaisin. Konsepti on ainakin 1/1. Olivat muuten Kiteen, Rääkkylä, Tohmajärven ja Kesälahden kuntien tilintarkastajina 2008 tilinpäätöksessä ja heidän työntekijänsä on nyt projektipäällikkönä Helli -liikelaitoksessa. Annetaan vaan Suomessa koko sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen ulkomaalaisille sijoittajille. Kyllä katumuksen piikki sitten joskus tulee, kun vetäytyvät äkkiä vaikkapa Europan markkinoilta todettuaan ne kannattamattomiksi. Mitäs sitten tehdään?

Kommentoikaa!

ÄLLIKKÄMIES JA TEFLONIT SUUR-LAHTEA LUOMASSA

Ihmetyksen monttu repii itseään taas auki. Kävi tuo ällikkämies (selvitysmies) Osmo Soininvaarakin (VihREAt) näyttämässä Hallituksen puolesta naamaansa maakunnassa, ihan Hartolassa saakka. Lausunnot olivat niin säkenöiviä, että hänen Batman-viittansa täytyy olla liekeissä vieläkin. Niin, eihän se budjettivalta pieniltä kunnilta onnistu nytkään eikä tulevaisuudessa Suur-Lahdessa. Tiedostetaanhan tämä ongelma. Ällikkämiehen mukaan paikallisestikin on jatkossakin mahdollista päättää mm. päivähoidosta ja paikallisteistä. Tähän Hartolan kunnanjohtaja "Liekehtivä Liekinvarsi" Raija Peltonen kiirehti lisäämään, että kaavoitus ja yhdistysten avustaminen ovat hanen sydäntään lähellä. Fågel heitti pakkaan vielä teknisen toimen (Itä-Häme 19.01.2010). Perkele, sanon minä taas! Voiko kuntalaisia enää enempää pitää pilkkanaan ja vielä julkisesti? Yhdistysten avustaminen? Eikö Heinolallekaan jäisi muuta päätettävää Suur-Lahdessa???
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntajakoselvittelijä Markku Lehto kyseenalaistaa Heinolan erikoislääkäri- vetoisen terveyskeskussairaalan, eli jos erikoislääkäreitä pidetään liian pienellä väestöpohjalla (Heinola 20457 as.), niin se on kovin kallista ja ehkä tehotontakin, sanoo Markku. Muistuttaisin, että Lahden Aavan johtava lääkäri sanoi taannoin haastattelussaan palveluiden järjestämiseen tulevan välttämättä muutoksia lähivuosina. Heinolassa terveydenhoitoalalla odotetaan kämmenet märkinä, mitä nämäkin lausunnot pitävät sisällään ja tuovat tullessaan...
Heinolan oma poliittinen broileri teflon-Ihamäki (Kok.) liikautti viisariaan ja loihe loppujen lopuksi heittämään summa summarumina koko tapaamisen ytimen:"Lisäsimme paineita selvitysmiehille". Teflon, Hartolan Liekehtivä Liekinvarsi ja Fågu olivat kuitenkin yhdestä asiasta samaa mieltä:"Kukaan ei pysty takaamaan, mitä tapahtuu kolmen vuoden kuluttua", eli mitä seuraava valtuusto päättää. Voin vastata: Ei mitään, koska siihen mennessä (2012 loppuun) nykyiset valtuustot ovat jo tehneet nämä "ikävät" päätökset heidän puolestaan ja vetäytynee sitten joko eläkkeelle tai Uuden Kunnan korkeisiin hallintoelimiin! Näin kävi Keski-Karjalassakin, jossa seurasin tällaista samanlaista roiskintaa viimeiset viisi vuotta. Ihan vierestä...
Paavo Haavikko totesi mielestäni nasevasti:"Ei niille tarvitse farsseja kirjoittaa. Ne tekevät sen itse!".
Muistakaa ihmiset, että joku sitä valtaa aina käyttää. Eihän Ällikkämies Soininvaara (ja esim. Janina Andersson Jyvässeudulla) ole muuta kuin Suomen Hallituksen juoksupoika, jonka tehtävänä on viedä kentälle (Itä-Häme/Lahden seutu) maakuntiin teflonkätisten avustajiensa myötäilemänä Paras-hankkeen/lain ilosanomaa. Paras 1 sai lainvoiman 23.02.2007 ja se on voimassa vuoden 2012 loppuun samoin kuin kilteille kunnille ns. porkkanaraha, jos ne lain mukaisesti liittyvät kiltisti yhteen tai muodostavat yhteistoiminta-alueita (min. 20.000 as.). Sanat helisevät, mutta suunta on selvä. Paras 2 -hanke tulee laiksi vielä istuvan hallituksen aikana. Siinä sanotaan suoraan, että pääkaupunkiseudulle tulee yksi kunta ja Suomeen 16 alueellista suurkuntaa, joihin palvelut keskitetään. Sinne minne menevät palvelut, menevät myös ihmiset. Heinolalaiset poliitikot sekä virkamiehet puhuvat kyllä suu vaahdossa, että Heinola tulee olemaan itsenäisenä päätöksentekijänä ja kaikki nykyiset palvelut tulevat ehdottomasti säilymään täällä. Ikävä kyllä ensin tulee lähtemään poliisilaitos, sitten töttörötoimisto ja KELA. Mieti, miltä tuntuu, kun töttörötoimisto suljetaan tuotannollis-taloudellisilla syillä, puhumattakaan poliittisista?
Sitten asioidaan netin kautta niin kuin Keski-Karjalassakin. No, ovathan nuo Australian syrjäseuduuilla asuvat ihmisetkin käyttäneet nettiä pitkään. Lääkäriinkin on sitten ihan suora kuvayhteys samoin kuin koulujen opettajiinkin...
Suuruuden ihannointi ei ole mielestäni mitään demokratiaa. Nyt väännetään ikiaikaisten teflonien johdolla Suur-Lahtea, joka tulee kääntämään, jos enää mahdollista, alueen talouden kehityksen nopeasti negatiiviseksi. Pistetään yhteen suurissa taloudellisissa vaikeuksissa olevat kunnat ja hallelujaa sieltä tuhkasta nouseekin yksi itsenäinen taloudellinen paratiisi... Nyt Heinolassa huudetaan apuun jopa teflonien teflonia, Jyväskylän "lahjaa" Suomelle eli Mauri Pekkarista (KesKUSTA). Hoitakoon mielestäni UPM:n ruotuun edes maa- ja metsäasioissa. Tapasin hänet kolmikantapalaverissa Jyväskylässä 1994 n. 3 tunnin ajan. En ole toipunut siitä kokemuksesta vieläkään... Jyväskylän Elvis.
Pysyköön Heinola Heinolana heinolalaisille. Me pärjäämme paljon paremmin ilman Lahtea. Miksi vaikkapa turisti menisi Lahteen? Ei minkään vuoksi! Heinola kulkee tämän suhteen mielestäni oikeaan suuntaan. Lisää vaan investointeja alueen matkailuun. Jokainen aari Heinolassa nousee vielä tulevaisuudessa arvoon arvaamattomaan (huom! mm. Vierumäen Urheiluopisto golfkenttineen on Heinolassa, Kumpeliin valmistumassa koko tämän alueen ainoa kylpylä erikoishoitoineen). Jos ette oikein usko, niin käykääpä vaikkapa Keski-Euroopassa katsomassa.
Ja lopuksi: kuluttaminen on jokaisen ihmisen oman pään sisällä. Muutos on tapahduttava siellä. Vasta sitten voimme alkaa puhua todellisista muutoksista yhteiskunnassa!


Kevättä kohti tervehtien

Jarmo Asp
Uuseläkeläinen (ps.)