JARMO ASPIN KÄTINÖITÄ

JARMO ASPIN KÄTINÖITÄ
Tuvassa

Hae tästä blogista

lauantai 20. maaliskuuta 2010

KIRISTÄÄKÖ PUNAINEN SOLMIO, JOUKO SKINNARI???

Voi tätä ilon ja riemun päivää!! Harvoin sitä saa nauttia ammattiviihdyttäjän tekstistä niin runsain mitoin kuin Itä-Häme -lehdessä 12.03.2010 julkaistusta Jouko Skinnarin (Sdp) huumoripläjäyksestä "Uusia ideoita".
Heti jutun alussa lukija viedään viekkaasti ilmastonmuutoksen ytimeen Suomen osalta - kiinnostavaan Suomeen muuttaa enemmän ulkomaalaisia. Tämä ratkaisee Skinnarin mukaan ongelmia, mutta tuo myös uusia. Taidatkos tuon napakammin sanoa.

"Suomen aseman uudelleen löytäminen (olemmeko siis senkin kadottaneet??) tapahtuu ottamalla huomioon entiset yhteiskumppanit lisättynä Barentsin ja Muurmanskin alueilla sekä uusilla arktisilla meriteillä. Tällöin Suomi ja EU painottuvat myös pohjoiseen ja arktisille alueille (öljy, maakaasu). Esimerkiksi lentoasema-
Lahti-Heinola-Mikkeli-Kajaani-Kuusamo-Salla-Muurmanski-rata tulee nähdä tässä valossa". Voi herranen aika taas kerran! Sotketaan nut sitten vellit ja puurot oikein kunnolla. Skinnarin etiön mukaan rakentaisimme koko n. 1300 km:n radan uudestaan ja miksi? Öljyn ja maakaasun takia? Taitaa taas kerran viirata oikein pahemman kerran. Aloitetaan nyt sitten siitä, että rakennetaan Heinolaan ensin uusi rautatiesilta. Mieluiten sellainen 4-kaistainen ja ainakin 100 metrin korkeuteen, jotta vähän järeämmätkin paatit pääsevät kätevästi tuskailematta sen alitse. Sijoitetaan sinne sitten myös oikein kaunis ja kattava maisemavalaistus samoin tein... Samaan aikaan sijoitetaan jokunen miljardi Salla-Murmansk -radan rakentamistöihin. Senhän tulee myös olla hyvässä kunnossa noin suurille kuljetuksille. Sitten voimme ilman suurempia huolia rakentaa uusiksi koko Skinnarin mainitseman junaratapätkän ja lopuksi täräyttää viimeisen silauksen: rata Heinolasta Mäntyharjulle. Nauhanleikkaajia ja juhlapuheen pitäjiä löydämme varmasti pilvin pimein tällaiselle jättiurakalle...

Totta puhuen Barentsinmeren öljy tullaan kuljettamaan (2013 eteenpäin) jättitankkereilla aivan muualle päin maailmaa. Porvooseen tai Naantaliin sitä ei kannattane ostaa, koska muo jättiläislaivat pitäisi ensin purkaa vaikkapa Rotterdamissa pienempiin aluksiin. Tanskalaiset eivät taitaisi oikein tykätä, jos tankkeri tökkäisi heidän rakkaan siltansa mereen (vrt. Enskeri ja Tiiskeri 100.000 tn, nuo uudet tankkerit 250.000 tn). Neste Oil ostaa öljynsä pääosin Venäjältä (mm. Komin alue), Kazakstanista sekä tietenkin tuo omilta kentiltään Norjan Pohjanmereltä. Heittoaluksia tulee vähän, jos ollenkaan. Skinnari haluaisi varmaan maakaasun kuljetuksen Barentsinmereltä myös junavaunuihin... On Mikael Arolla VR:llä ollut pokassa pitelemistä, kun Skinnari porukoineen on tätä hanketta hänelle juurikin esitellyt.

Annetaan Joukon jatkaa hillitöntä "uusien ideoiden" revittelyään: "Yhteistyön tiivistäminen Venäjän kanssa talous- ja työllisyysasioissa on yksi tulevaisuusasioita. Lahti-Pietari-Moskova -junayhteys nopeutuu". Yhteistyö työllisyysasioissa? Junayhteys nopeutuu? Taas unohdetaan se tosiasia, että junayhteys nopeutuu matkustajaliikenteessä. Jos matkustajia ei kiinnosta jäädä Lahdessa pois, niin mites sitten? Tällä hetkellä venäläiset turistit jäävät pois Kouvolassa (Itä-Suomen ja pohjoisen suuntaan jatkavat) sekä Helsingissä. Miksi he jäisivät junasta pois Lahdessa, kun pääsevät liki samassa ajassa ja samalla hinnalla pääkaupunkiseudulle? Lahden ostoskeskuksethan ovat niin "kätevän" matkan säässä rautatieasemasta... Niin ja tavaraliikenteen nopeuteenhan uusiutuva rata ei tuo muutoksia. Samat vuorokaudet ne seisovat tuossa rajan pinnassa. Molemmin puolin.

Heinola oli koulukaupunki. Viekää todellakin vielä viimeisetkin opettajat ulkomaille opettamaan (Skinnari: Kiinaan, Intiaan, Keski-Amerikkaan).

Ja rikkana rokassa. Jouko Skinnari - oletko joskus käväissyt koulun maantiedon tunnilla tahi avannut karttakirjaa? Vahva epäilys ainakin herää, kun väität, että "Lähivuosina odotettavia maanjäristyksiä on USA:n itärannikolla, Aasiassa  ja muun muassa Islannin edustalla. Rakentamista riittää". Huh, huh!!! Oikein hikeä pukkaa! USA:n itärannikko on miltei yhtä järistysherkkää aluetta kuin Suomi. Floridassa on kyllä hurrikaaneja. Yhdysvaltain länsirannikko on osa Tyynenmeren tulirengasta. Se on lähde n. 90 %:lle maailman maanjäristyksistä (esim. Kalifornia). Niin että silleen...

"Tuollainen tietämättömyys on vaatinut vuosikausien ponnistelun". Kosti Tolonen 1982

Jarmo Asp
Toimitusjohtaja 1997-99
ZAO Neste Oil ja ZAO Neste Petroleum
Moskova, Venäjä